Veel ondernemers vragen zich af of online adverteren de moeite waard is. Je moet als ondernemer namelijk goed opletten dat je je budget aan de juiste dingen spendeert en dat je zo weinig mogelijk geld uitgeeft aan zaken die weinig opleveren.
Maar online adverteren is niet één van die dingen waar je op wil besparen, want adverteren in Google of op sociale media kan je net erg veel nieuwe klanten en conversies opleveren.
Het maakt niet uit of je zaak al jaren bestaat, of je net gestart bent met een nieuwe zaak. Adverteren is één van de beste manieren om aandacht te krijgen en nieuwe klanten aan te trekken.
We zijn de laatste jaren steeds minder geïnteresseerd in adverteren in de krant of op de radio. Social media marketing is dé way-to-go in 2020!
Online adverteren heeft veel voordelen ten opzichte van andere (vaak verouderde) vormen van adverteren. Deze manier van reclame maken is erg flexibel en je kan ook makkelijk dingen aanpassen terwijl de campagne al loopt.
Online adverteren heeft veel voordelen ten opzichte van andere (vaak verouderde) vormen van adverteren. Deze manier van reclame maken is erg flexibel en je kan ook makkelijk dingen aanpassen terwijl de campagne al loopt.
Voor advertenties die op het internet gepubliceerd worden, kan je meestal gebruik maken van gesofisticeerde tools en filters om je publiek nauwkeurig te selecteren. Je kiest je doelgroep op basis van locatie, leeftijd, geslacht, interesses, … Noem maar op!
Kortom: je kan tot het laatste detail beslissen aan wie jouw advertentie voorgeschoteld mag worden.
Deze mogelijkheden zijn zeker niet voorhanden bij een reclameboodschap op de radio of in de krant!
Online advertenties werken vaak volgens het Pay-Per-Click model. Dat betekent dat je enkel betaalt voor echte kliks. Personen die je advertentie zien, maar er niet op klikken, kosten je geen cent.
Het is wel belangrijk dat je de campagnes goed afstelt en niet zomaar lukraak enkele zoekwoorden selecteert. Wanneer een campagne voor online adverteren goed is ingesteld, bereik je met minder geld meer klanten. Je bereikt de juiste mensen en betaalt enkel voor de kliks waarvan je weet dat ze geld in het laatje brengen.
Tijdens, maar vooral na een campagne, kan je in detail de resultaten van die campagne bekijken. Je krijgt dan ook snel inzicht in een hele resem aan gegevens die je helpen om je toekomstige campagnes nog beter te maken!
Dit is dan ook een belangrijk voordeel van online adverteren dat je zeker niet over het hoofd mag zien. Bij de meeste andere vormen van reclame heb je achteraf namelijk weinig tot geen overzicht over de prestaties van de campagne.
Online adverteren kan je op duizend-en-één verschillende manieren doen.
Wil je gebruik maken van tekst links, afbeeldingen, bewegende beelden, … Alles is mogelijk! Je kan niet alleen het uitzicht van je reclameboodschap kiezen, maar ook waar en aan wie ze getoond wordt.
Behalve het populaire Google AdWords, kan je ook gebruik maken van andere kanalen om online te adverteren. Facebook is één van die platformen waar advertenties vaak erg veel respons krijgen.
Maar uiteindelijk kan je op oneindig veel platformen gaan adverteren. We raden aan om op zoek te gaan naar de platformen waar jouw ideale publiek zich bevindt. Daarna gebruiken we dan die plekken om je boodschap te verspreiden.
De meeste ondernemers starten met Google advertenties en Facebook campagnes, omdat deze 2 platformen immens populair zijn.
Nadat je een online reclamecampagne hebt opgestart, kan je altijd nog wijzigingen aanbrengen indien nodig.
De beste methode is om even te kijken wat je advertentie oplevert tijdens de eerste weken. Daarna kan je de prestaties van de campagne evalueren en bijstellen waar nodig.
Je hoeft de campagne dus niet te beëindigen of stop te zetten om wijzigingen door te voeren.
Je leest het goed! Met online advertenties haal je meer klanten binnen en converteer je meer potentiële klanten. Doordat je erg specifiek je publiek kan bepalen, worden je advertenties enkel getoond aan die personen die interesse hebben in je product.
De conversie ratio ligt dus een pak hoger dan bij andere vormen van adverteren.
Ook voor jouw onderneming zijn deze interessante voordelen van toepassing! Steeds meer mensen doen eerst opzoekwerk online voordat ze de stap zetten om een aankoop te doen. Die uiteindelijke aankoop of aanvraag voor een offerte doen ze meestal ook ineens online.
Zorg dat jouw bedrijf als eerste verschijnt wanneer iemand op zoek is naar producten of diensten zoals de jouwe.
Weet je niet goed hoe je best begint met online adverteren? Bij Conversal helpen we je graag verder bij iedere stap van het online gebeuren. We helpen je om je online advertentie campagnes op te zetten en op te volgen. Neem dus zeker contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken!