Hoeveel kost een website laten maken? Het is een terechte vraag die vaak wordt gesteld wanneer klanten tijdens een eerste kennismakingsgesprek bij ons over de vloer komen. We doen het hieronder graag uit de doeken. De kostprijs om een website te laten maken hangt af van een aantal parameters en kan flink schommelen.
We vallen liever met de deur in huis: de prijs van een website wordt meestal bepaald door het aantal werkuren die nodig zijn om de website strategisch uit te denken, te ontwerpen, te programmeren en vervolgens ook uit te testen en te lanceren. Het standaard uurtarief van Conversal is € 90,00 per werkuur, maar voor duidelijk afgelijnde webprojecten bieden we steeds een “fixed” prijs aan in een duidelijke offerte.
Wat? | Welk budget? |
---|---|
Sjabloon website | Vanaf €2.500 |
Website op maat (WordPress) | €3.500 tot €20.000 |
Maatplatform met externe API-connecties (Laravel) | €10.000 tot €50.000 |
De architectuur omvat een plattegrond van jouw website. Welke pagina’s heb je nodig en hoe wil je deze pagina’s onderling verbinden. Je denkt best al eens na wat je exact op jouw website wil en waar info x en info y zijn plekje krijgt. Op die manier heb je zelf al een basis sitemap opgebouwd. Zo heb je meteen een stapje voor, want een architectuur uitdenken, neemt behoorlijk wat tijd in beslag.
Zo’n structuur uitdenken is namelijk niet simpel en er worden vaak enkele zaken over het hoofd gezien. Een webdesign bureau als Conversal heeft de vinger aan de pols en zet je graag op weg of finaliseert de sitemap met de nodige knowhow. Op die manier worden de beste resultaten geboekt. Jij hebt het meeste inzicht in je eigen onderneming en weet wat je klanten willen en nodig hebben, terwijl onze experts perfect weten wat werkt op vlak van SEO (zoekmachine optimalisatie).
Voor de look & feel van jouw nieuwe website heb je de keuze tussen een bestaand sjabloon of een op maat gemaakt ontwerp.
De keuze voor een sjabloon is de goedkoopste keuze, maar het betekent ook meteen dat jouw website niet helemaal uniek is. Met een sjabloon betaal je minder voor design en development omdat de look & feel van de website al grotendeels is voorgeprogrammeerd.
Daarnaast kan je ook kiezen voor een website op maat. Dat heeft veel voordelen, want onze designers zorgen ervoor dat jouw bezoekers zich meteen thuis voelen op jouw website door gebruik te maken van de juiste design elementen. Wanneer je voor deze route kiest, moet je rekening houden met het uurloon van onze grafisch ontwerpers. Hoe ingewikkelder het ontwerp, hoe meer uren zij nodig hebben om jouw design uit te werken. Wil je nadien nog wijzigingen aanbrengen? Dan moet je deze uren ook bij de kostprijs rekenen.
Het website ontwerp voor een kleine tot middelgrote website duurt gemiddeld 20 tot 150 uren. Heb je een ingewikkeld ontwerp voor ogen? Dan zijn onze designers langer aan het werk. Sommige grotere projecten duren zelfs meer dan 200 uren om het ontwerp helemaal uit te werken met een visueel meesterwerk als eindresultaat.
Wanneer het grafisch ontwerp eenmaal op punt staat, komen onze developers in beeld! Zij werken het ontwerp uit tot een goed functionerend geheel.
Een website met veel pagina’s en verschillende functionaliteiten neemt meer tijd in beslag dan een kleine website met slechts enkele pagina’s. Vooral complexe functionaliteiten vragen extra programmeerwerk. Dit zijn functionaliteiten zoals een calculator, reservatiesysteem, klantenportaal, CRM systeem, …
Voor een standaard website zonder te veel extraatjes mag je rekenen dat onze developers zo’n 50 tot 100 uren voor jouw project in de weer zijn. Grotere en meer complexe websites met bijvoorbeeld een webshop-module of inlogplatform vragen al snel tussen de 100 en 500 uren.
Wat? | Hoeveel uren? |
---|---|
Architectuur en strategie | 3 uren voor kleine websites, 20 uren voor complexe sitemaps |
Ontwerp en grafisch design | 20-40 uren voor basissjablonen, 50-200 uren voor unieke designs met tal van verschillende pagina templates |
Programmatie van de website | 50-100 uren voor een standaard website, 100-500 uren voor complexe websites |
Externe koppelingen en integraties | 3 uren voor eenvoudige mailinglijsten, tientallen tot honderden uren voor complexe integraties |
Tekstuele inhoud en content | 1 uur per geschreven pagina |
Domeinnaam + link Conversal Cloud | €15,00 (.be) tot €50,00 per jaar voor meer zeldzame domeinen |
Hosting + link Conversal Cloud | €30 tot €95 per maand, afhankelijk van hoe zwaar de VPS server dient te zijn |
Veiligheidsupdates, onderhoud en bugfixing + link ConversalCloud | €30 à €199 per maand, afhankelijk van het nodige onderhoud via een Care Plan |
Digitale marketing | €500 (6,5 werkuren) tot €5.000 (55 werkuren) per maand, afhankelijk van de gewenste werkzaamheden en ambities |
Een externe integratie dient om data van derden op jouw website te vertonen of om data van jouw website naar een extern platform te sturen. Denk aan een mailinglijst (Mailchimp), social media (Facebook-share), webshopproducten (stockbeheer) of contactformulieren (CRM).
Externe koppelingen en integraties bestaan in alle soorten en maten. Dat maakt het soms wat moeilijker om de kostprijs van een integratie in te schatten, zonder dat we over de specifieke gegevens beschikken.
Wanneer we deze externe koppelingen op maat moeten programmeren, ligt de kostprijs hoger dan wanneer er al een geschikte plugin bestaat om die koppeling te maken. Om je een idee te geven van de kostprijs van een externe integratie, geven we je graag twee heel uiteenlopende voorbeelden.
Voor het koppelen van een mailinglijst op jouw website maken we gebruik van een plugin (vb. Mailchimp) die we installeren jouw website. Deze integratie neemt zo’n 2 à 3 uur in beslag en kost relatief gezien niet veel.
Een complexe integratie, zoals het implementeren van een webshop met producten of items die je uit een externe database (ERP) wil ophalen, is veel ingewikkelder. Zo’n integratie is moeilijk in te schatten en kan tientallen tot honderden uren kosten op basis van de complexiteit.
De kostprijs is vaak afhankelijk van de kwaliteit van de documentatie over de API koppeling van de derde partij.
Essentiële integraties | Sector afhankelijke integraties |
---|---|
Google Analytics en Search Console | Webshop met eigen producten |
E-mail marketing services | Webwinkel met producten die via API worden aangeboden |
Applicaties voor sociale media | Toepassingen om bijvoorbeeld vastgoed te tonen via API |
Contactformulieren | Calculator om klanten berekeningen te laten maken |
Jouw website moet ingevuld worden met inhoud. Liefst van al is die content ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Slim ingevulde content zorgt ervoor dat jouw website makkelijker en sneller wordt gevonden door je gewenste publiek.
Je kan ervoor kiezen om zelf de inhoud te schrijven, wat zonder twijfel de goedkoopste oplossing is. Maar je kan de inhoud ook laten schrijven door een copywriter die perfect weet hoe de inhoud moet worden opgesteld om makkelijker te scoren in zoekmachines. In dat geval betaal je een SEO copywriter per geschreven tekst. In dat uur schrijft onze collega gemiddeld één geoptimaliseerde pagina.
Een prachtig ontworpen website met de nodige integraties en functionaliteiten is een goede zaak, maar die website moet ook een veilig plekje op het internet krijgen. Ook hier betaal je ieder jaar een bepaald ‘huurbedrag’ voor.
Zo heb je een domeinnaam nodig voor jouw website. De domeinnaam of URL is vaak de naam van jouw bedrijf of een naam die perfect past bij jouw sector of industrie.
Domeinnamen zijn beschikbaar met verschillende extensies. Belgische ondernemers kiezen vaak voor een .be-domeinnaam, maar je kan ook kiezen voor een .com-domeinnaam. Het is zelfs mogelijk om jouw domein aan te kopen met verschillende extensies, zodat niemand anders de andere varianten kan kopen.
Een domeinnaam kost gemiddeld €15 tot €20 per jaar.
Behalve een domeinnaam heb je ook de webruimte nodig waar jouw website continu bereikbaar is voor bezoekers. Die webruimte koop je in de vorm van een hostingpakket. Webhosting is een jaarlijks terugkerende kost die afhankelijk is van de grootte van jouw website en de bandbreedte die je verbruikt.
De goedkoopste webhosting pakketten kosten zo’n €30 per maand. Voor grote, drukbezochte websites loopt de jaarlijkse kost voor webhosting vaak op tot €95 per maand.
Sommige ondernemers gaan ervan uit dat het werk ophoudt na de lancering van de website. Niets is minder waar! Als je wil dat jouw website ten alle tijden goed functioneert, moet je investeren in updates en onderhoud.
De makkelijkste en veiligste oplossing is te kiezen voor een Care Plan. Dit type onderhoudscontract garandeert goede resultaten en een continuïteit in je online dienstverlening.
Een basis WordPress Care plan voor een kleine website kost €30 per maand. Voor grotere websites kost dit €99 per maand. Een compleet onderhoudsplan met premium support kost €199 per maand.
Dit type onderhoudsplan brengt enorm veel voordelen met zich mee. Een Care Plan ontlast de zorgen voor website-eigenaars. Je kunt op beide oren slapen en weten dat jouw website goed presteert en onderhouden wordt.
Digitale marketing pakketten zijn uiteenlopend en specifiek aangepast aan jouw onderneming en doelgroep. Onze marketing experts bekijken, samen met jou, aan de hand van onze marketing scan de specifieke situatie en gewenste resultaten. Daarna wordt er een marketing plan opgesteld met oog op digitale groei.
Digitale marketing pakketten worden opgesteld op basis van het aantal benodigde uren, afhankelijk van hoe veel en hoe snel jij resultaten wil boeken. Een maandelijks marketing pakket van 6,5 uren kost €500. Om er meteen voluit voor te gaan met een maandelijkse investering van 55 uren, dan betaal je €5.000.
Na de lancering komt het erop aan om jouw website onder zo veel mogelijk geïnteresseerde ogen te brengen. Want het is natuurlijk niet zo dat mensen zomaar naar jouw website komen, gewoon omdat jij ze gelanceerd hebt!
De keuze voor online marketing na de lancering is een slimme keuze om jouw website meteen goed op de digitale kaart te zetten. Digitale marketing is een breed onderwerp waar verschillende items onder vallen, zoals bijvoorbeeld:
Zoals je kan zien, is de uiteindelijke kostprijs sterk afhankelijk van de specifieke aspecten die je wil uitwerken in jouw website. Wanneer jij de knoop doorhakt om een website te laten bouwen, denk dan zeker even na over wat je precies wil bereiken met jouw nieuwe website of webshop.
Ben je enkel op zoek naar een vaste stek in de digitale wereld? Of wil je graag dat jouw website voor jou werkt (ook wanneer jij een dagje vrij neemt), bezoekers warm maakt voor jouw producten of services, geïnteresseerde klanten binnenhaalt en online producten over de virtuele toonbank schuift?
Hoeveel kost een website laten maken? Het is een terechte vraag die vaak wordt gesteld wanneer klanten tijdens een eerst [...]
Meer infoHoeveel kost een website laten maken? Het is een terechte vraag die vaak wordt gesteld wanneer klanten tijdens een eerst [...]
Meer infoHoeveel kost een website laten maken? Het is een terechte vraag die vaak wordt gesteld wanneer klanten tijdens een eerst [...]
Meer infoHoeveel kost een website laten maken? Het is een terechte vraag die vaak wordt gesteld wanneer klanten tijdens een eerst [...]
Meer info