Black Friday en Cyber Monday zijn twee super populaire dagen in de Verenigde Staten. De laatste jaren winnen deze dagen ook aan bekendheid en populariteit in Nederland en België. Steeds meer handelaars besluiten op de kar te springen en te adverteren voor Black Friday.
Black Friday valt ieder jaar op de vrijdag die na het Amerikaanse Thanksgiving valt. Bedrijven adverteren met massale kortingen en verkopen op die manier hun voorraad vaak op enkele uren uit.
Denk maar aan de filmpjes die je ieder jaar op het nieuws ziet, waarin een menigte dolgedraaide Amerikanen voor de nog-gesloten deuren van een winkel staan te drummen om als eerste binnen te zijn. Wanneer de deuren van die winkel eindelijk opengaan, kan de strijd om de kortingen beginnen!
Dit jaar valt Black Friday op 29 november en we vertellen je in dit artikel alvast hoe jij als ondernemer op de meest optimale manier gebruik maakt van deze commerciële dag. Of je nu een webshop hebt of een fysieke winkel, Black Friday is een dag waarop jij je omzet kan verdubbelen.
In Amerika en ondertussen ook in Europa, staat deze dag voor immense kortingen en deals waar niemand “nee” tegen kan zeggen. Producten gaan de deur uit met massale kortingen en wereldwijd gaan er recordbedragen over de toonbank.
Erg veel mensen stellen hun aankopen dan ook uit tot die dag omdat ze weten dat er dan koopjes kunnen gedaan worden.
Zeker de grote spelers spelen hier handig op in. Zo doen heel wat webshops en fysieke winkels een promoweek naar aanloop van Black Friday.
Heb je voorraden in opslag liggen die je meer kosten dan opbrengen?
Door slim te adverteren voor Black Friday, kan je die hele voorraad verkopen in één dag!
Je kiest bij zulke promoties best voor producten die zelfs met korting nog steeds een winstmarge bieden. Ook producten in een hogere prijsklasse zijn erg populair om te promoten tijdens deze periode.
Hiernaast een voorbeeld van Facebook advertising bij één van onze marketingklanten Fitnessking.
Is het de eerste keer dat je een uitverkoop organiseert voor Black Friday? Let dan zeker op deze tips om optimaal gebruik te maken van deze bijzondere dag.
Hoe langer op voorhand je mensen op de hoogte brengt van je uitverkoop, hoe beter. Wanneer je klanten weten dat jij een korting gaat aanbieden die enkel op één bepaalde dag geldig is, dan kan je verwachten dat ze ook effectief voor je deur staan op die dag.
Adverteer via Google Ads, Facebook Ads, je nieuwsbrief en andere kanalen die je ter beschikking hebt!
Facebook is het ultieme kanaal om te adverteren voor Black Friday.
Via Facebook heb je goede mogelijkheden om je exacte doelgroep te specifiëren waardoor je de juiste mensen bereikt op het ideale tijdstip.
Zorg ervoor dat je advertentie interessant is en tegelijkertijd verleidelijk. Heb je geen ervaring met Facebook advertenties? Aarzel niet om contact op te nemen met het Conversal team van marketing experts.
Je wil natuurlijk geen kortingen aanbieden op je complete winkel. Dat kan je dan ook best duidelijk aangeven in je advertentie.
Kies voor producten waarvan je een grote voorraad hebt. Wil je toch uitpakken met kortingen op alles, kies dan voor een realistische korting.
Hoe interessanter je product, hoe meer kopers er voor je deur zullen staan.
De kans bestaat dat wanneer je een erg saai product hebt waar je niet vanaf geraakt, dat het ook met Black Friday niet zal werken. Tenzij je natuurlijk buitengewoon hoge kortingen geeft.
Interessante en hippe producten gaan vaak het snelst over de toonbank.
Een specifieke landingspagina is ontworpen om te scoren in Google.
Wanneer mensen jouw product zoeken samen met de zoekterm ‘Black Friday’ moeten ze op jouw website terecht komen. Daar kunnen ze dan meteen zien welke leuke promoties je in de aanbieding hebt.
Ben je zelf van plan om voor het eerst te gaan adverteren voor Black Friday?
Bij Conversal kunnen we je helpen bij het opzetten van alles wat je nodig hebt voor een succesvolle uitverkoop! We helpen je met het bouwen van een fantastische landingspagina. Ook op gebied van advertenties hebben we de nodige ervaring en know-how om van jouw promotiecampagne een groot succes te maken.
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.