Snelheid is cruciaal voor wie mobiele internetgebruikers wil bereiken. Webpagina’s laden sneller met de AMP-technologie (Accelerated Mobile Pages). Die is binnenkort ook beschikbaar voor online advertenties en voor landingspagina’s. Ontdek AMP aan de hand van de antwoorden op drie vragen.
AMP is een open source-project waaraan grote spelers als Google, Twitter en enkele grote uitgeverijen meewerken. De technologie zorgt er voor dat de gebruiker webpagina’s mobiel sneller kan laden. Dat kan doordat een lightversie van HTML-pagina’s worden geladen. Enkel de advertenties en foto’s die een grote kans maken om bekeken te worden, worden meteen geladen. Caching en het laden van minder belangrijke elementen gebeurt later. Bij de zoekresultaten in Google zijn AMP’s ter herkennen aan het ‘lightning bolt’-icoon en het woord ‘AMP’.
Heel eenvoudig: de AMP-technologie zorgt voor mobiel surfen veel sneller gaat. En dat is belangrijk. De mobiele internetgebruiker wil niet wachten. Ook niet als hij een slechtere verbinding heeft in een rijdende trein of op een drukke plaats. Als het laden van een webpagina meer dan 3 seconden duurt, dan is 53 % van de mobiele gebruikers verdwenen. De nieuwste AMP-advertenties op een webpagina laden maar liefst 5 seconden sneller dan gewone advertenties. En dat is een eeuwigheid in de wereld van de mobiele internetgebruiker.
Eind mei 2017 lanceerde Google twee nieuwigheden met betrekking tot AMP’s.
Andere grote spelers volgen deze evolutie met veel interesse. Zo kondigde Facebook aan ook gebruik te zullen maken van de AMP-technologie. Naast het eigen Instant Articles-format om artikels snel te laten laden, ondersteunt Faceboek nu ook AMP (en Apple News).
Ook interesse in het gebruik van (mobiele) advertenties? Contacteer ons gerust voor meer informatie.
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.