Alcoholische dranken op je webshop? Let op de wetgeving

27/03/2019

De wetgeving voor winkels die alcoholhoudende dranken verkopen via een webshop of in een fysieke winkel verschilt fel van de wetgeving die geldt voor HORECA zaken die sterke dranken of alcohol serveren. Er zijn namelijk een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en eisen waaraan je moet voldoen wanneer je in een fysieke winkel of online alcohol verkoopt.

In deze blogpost gaan we dieper in op de verplichtingen waaraan jouw webshop moet voldoen wanneer je online alcohol verkoopt.

Heeft mijn webshop een drankvergunning nodig?

Het maakt geen verschil of je nu een groothandel, kleinhandel of webshop hebt. Wil je alcohol of sterke drank verkopen, dan heb je daar een vergunning voor nodig.

De drankvergunning die je als verkoper of eigenaar van een webshop nodig hebt, verschilt van de vergunning die een horeca zaak nodig heeft. Heb je een bar, restaurant of brasserie ? Dan moet je aan andere regels voldoen!

De vergunning voor de verkoop van alcohol is verplicht sinds 1 januari 2012. Officieel heet ze : ‘Vergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken’.

Je kan de vergunning aanvragen bij de Federale Overheidsdienst Financiën, of je vraagt het even na bij je ondernemersloket. Zij kunnen de vergunning meestal ook in orde brengen.

Hoe controleer ik de leeftijd van mijn klanten?

Behalve het feit dat je een vergunning nodig hebt, zijn er nog andere zaken waaraan jouw webwinkel moet voldoen om online alcoholische dranken te verkopen. Je moet in principe aan dezelfde eisen voldoen als een fysieke winkel die dranken verkoopt.

Een winkel die alcohol verkoopt, moet in regel zijn met de restricties voor de verkoop van alcohol aan minderjarigen.

Zo mag je bijvoorbeeld geen sterke drank verkopen aan klanten die jonger zijn dan 18 jaar. Dranken met een alcoholpercentage tot 0,5 % mogen niet verkocht worden aan klanten jonger dan 16 jaar.

In een fysieke winkel kan je relatief makkelijk de leeftijd van de klant controleren. Wanneer er twijfel bestaat over de leeftijd van de klant, dan wordt er simpelweg een controle van de identiteitskaart uitgevoerd. Ook drankautomaten in België beschikken over een eID identiteitskaartlezer.

Bij een online drankenhandel is die leeftijdscontrole heel wat moeilijker, maar niet onmogelijk. Zo doe je het juist:

Een pop-up?

Zoals we eerder al aangaven is de leeftijdscontrole van een online klant iets moeilijker en ingewikkelder om te realiseren. Je kan gelukkig wel gebruik maken van verschillende hulpmiddelen om in orde te zijn met de wetgeving.

De meeste webshops kiezen ervoor om een pop-up te laten verschijnen. De klant moet via die pop-up bevestigen dat hij of zij ouder is dan 18 jaar. Door verder te klikken, bevestigt de koper zijn of haar leeftijd en de verantwoordelijkheid wordt hierdoor verschoven naar de klant.

De pop-up toont idealiter informatie over de aard van de website en de reden waarom de bezoeker de leeftijd moet bevestigen.

We geven je graag een voorbeeld van zo’n pop-up en kan je ook helpen bij de opzet van een webwinkel die in regel is met de wetgeving.

De algemene voorwaarden

Als extra maatregel neem je ook de verwijzing naar de minimumleeftijd voor de online verkoop van alcohol op in de algemene voorwaarden van de webwinkel.

Vooraleer een klant een bestelling kan plaatsen, wordt die gevraagd om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van de webwinkel, waarin de verwijzing naar de wetgeving terug te vinden is.

Dit akkoord wordt bevestigd met een ‘tickbox’, waarbij een duidelijke link staat zodat de klant dit document kan nalezen.

Leeftijdscontrole bij levering

Een derde methode om de leeftijd van de koper te verifiëren, is de controle bij levering. De bezorger mag het pakket pas afleveren wanneer de juiste bewijzen worden voorgelegd.

Wanneer de klant ervoor kiest om te betalen bij levering, is deze methode makkelijk toe te passen.

Mag ik reclame maken voor mijn webshop?

Je mag zeker reclame maken voor je online winkel, maar je moet er wel op letten dat je op geen enkele manier de wet overtreedt. Zelfs wanneer jouw webwinkel volledig in regel is met de wetgeving voor de online verhoop van alcoholische dranken, moet je ook tijdens je marketingcampagne rekening houden met de leeftijd van de doelgroep.

Geen alcoholreclame voor minderjarigen

Wanneer je jouw online marketingcampagne opzet, moet je de targetgroep voor je campagne zorgvuldig selecteren.

Bij een  campagne via sociale media zoals Facebook kan je gelukkig je doelgroep nauwkeurig specifiëren. Zo kies je bijvoorbeeld de leeftijd, interesses en regio van je doelgroep bij het opstarten van de campagne.

Als webshop eigenaar ben jij er verantwoordelijk voor dat er geen marketingcampagnes voor alcoholische dranken verschijnen in de social media feed van minderjarigen. Reclame maken voor de verkoop van alcoholhoudende dranken bij minderjarigen is immers verboden.

Let er ook op dat je geen jongeren afbeeldt in de marketingcampagnes voor alcoholische dranken.

De wetgeving over de verkoop van alcoholhoudende dranken via een webshop

Zoals je kan lezen, zijn er verschillende zaken waar je rekening moet houden en die je in orde moet brengen om in regel te zijn met de wetgeving.

De verkoop van alcohol is dan ook aan een heleboel regels verbonden en de overheid kijkt streng toe op handelaars die alcohol verkopen. Vooral wanneer er minderjarigen betrokken zijn, is de wetgeving erg strikt.

Conversal kan je helpen bij de uitbouw van je webshop, je online marketingcampagnes en alle vragen die in je opkomen betreffende de opstart van je online zaak.

Neem gerust contact met ons op. Ons team van specialisten staat klaar om je doorheen het hele proces te begeleiden.

Meer nieuws

Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.