Als dit artikel je aandacht heeft getrokken, heb je naar alle waarschijnlijkheid al gehoord over blockchain, cryptocurrency & Bitcoin (BTC): de digitale valuta die tussenpersonen (banken / overheden) elimineert en bedrijven of particulieren de mogelijkheid biedt om rechtstreeks met elkaar te handelen. Wanneer je een webshop wil laten maken, heb je ongetwijfeld al nagedacht over de betalingsmogelijkheden met Bitcoin of andere cryptocurrency. Is het noodzakelijk dat klanten kunnen afrekenen met Bitcoin? Waarmee moet je rekening houden? Wat is de toekomst van Bitcoin? Wat met de zakelijke en persoonlijke belastingen? Moet je het toelaten in je webshop en what’s in it for you?
Die vragen beantwoorden we in deze blog, waarna je zelf kunt bepalen of je Bitcoin betalingen wil gebruiken in je webshop.
Kenmerkend voor crypto is dat er hevige voor- en tegenstanders bestaan. Voor alle duidelijkheid, in de wereld van believers & haters zijn wij het spreekwoorderlijke Zwitserland. We willen vooral informatief zijn naar de lezer en correcte informatie verschaffen. We reiken de mogelijkheden aan en sommen de voor- en nadelen op als leidraad voor het geval je overweegt deze betaaloptie aan te bieden. Geheel onafhankelijk respecteren we de klant zijn keuze in toekomstige beslissingen rond het al dan niet betalen met Bitcoin of andere cryptocurrency.
Met de komst van digitale wallets is er plaats gemaakt voor handigere en snellere betaalsystemen. Dit heeft de manier waarop we zaken doen al grondig veranderd en zal dat naar de toekomst toe blijven doen. De invoering van cryptocurrency zoals Bitcoin als betaalmiddel kan vrijwel naadloos gebeuren. Door een betalingsverwerker te gebruiken kan een handelaar crypto automatisch laten omzetten in lokale valuta. Desondanks is de betaalfunctie van crypto nog niet echt ingeburgerd en worden de believers voornamelijk beschouwd als investeerders. Die HODLers* zijn er dikwijls niet happig op om hun investering aan te wenden voor hun digitale aankopen. Degenen die wel betalen met crypto, zijn vaak de vroege instappers die kunnen “afromen” of de jeugd die koos voor een stable coin* (USDT of BUSD). Met (rente)winsten die dikwijls tussen de 5% en 15% liggen, brengt een stable coin meer op dan een klassiek spaarboekje en willen jongeren die winst wel gebruiken voor hun online aankopen.
Onze jeugd kijkt niet achterom. Zo zijn veel afrekenmodellen van de gamingindustrie ondertussen gebaseerd op blockchain en lopen hun betalingen via cryptocurrencies. Maar ook de entertainmentwereld doet gretig mee. Denk maar aan Snoop Dogg die zijn virtueel landgoed in het spel “The Sandbox” volledig met Etherium heeft gefinancierd en zijn laatste videoclip opnam in de “Metaverse”. De nieuwe (virtuele) buurman van Snoopverse betaalde zomaar even 450.000 dollar en zijn Decentral Eyes Dogg-NFT bracht dan weer 700.000 dollar op. Een ander mooi voorbeeld is BMW dat samenwerkt met Vechain (VET) voor de ontwikkeling van de (dApp) blockchainapplicatie VerifyCar in de strijd tegen onder meer kilometerfraude en andere online toepassingen.
Iedereen wil toch 100% zeker zijn van zijn tweedehands aankoop? Met de blockchaintechnologie is ‘sjoemelen’ niet meer mogelijk. Zo weten we in de toekomst perfect hoeveel keer benzine in een wagen is gegaan, het exacte aantal km’s, informatie over onderhoud… De mogelijkheden die blockchain biedt reiken te ver voor deze blog, maar grote bedrijven zoals Microsoft, Walmart, IBM, Bank of America, Mastercard, FedEx… maken er allemaal gebruik van. En laten we Tesla niet vergeten dat reeds betalingen in Bitcoin accepteert. Crypto zal dus niet meer van het toneel verdwijnen, integendeel.
Crypto is nog steeds “jong” en te vergelijken met iemand die 40 jaar geleden niet geloofde in “het internet” of er op z’n minst sceptisch tegenover stond. Nu zou men de stekker uit “het internet” moeten trekken om crypto te kunnen stoppen. Net zoals het internet dat in de beginjaren vooral door criminelen werd gebruikt, zien we dat scammers zich meer en meer op de cryptomarkt richten. Op de blockchain is alles te achterhalen en daar maken politiediensten al gretig gebruik van, maar op dit moment voelt Bitcoin nog steeds aan als het internet van voor er een browser opdook.
We zien in de blockchaintechnologie parallellen met eerdere technologische evoluties. De eerste websites zagen er allemaal zeer statisch uit, maar nu moet een website zo dynamisch en mobiel mogelijk gebouwd worden. Het stond in de sterren geschreven dat video meer en meer onze digitale interesses ging veroveren. De komst van TikTok en COVID heeft dat proces nog versneld. Vroeger hadden we het GSP (Geplooid StratenPlan 😉), daarvan is binnen Waze enkel nog de data over gebleven. Eenzelfde verhaal met de lp’s of cd’s en Spotify. De toekomst evolueert en dus is het tijd om stil te staan bij de mogelijkheden van crypto checkouts.
Ben je een e-commerce retailer die online verkoopt, dan kan cryptocurrency als extra betaalmethode bij de checkout de ervaring van je klanten verbeteren en je klantenbestand uitbreiden. Het moet natuurlijk het product en het businessplan ten goede komen. We sommen hieronder alvast een aantal redenen op om deze betaalmethode al dan niet te implementeren in jouw webshop.
Technisch gezien is er geen enkele vorm van integratie nodig op de website. Cryptocurrencies zijn niet zoals creditcards. Ze lijken eigenlijk meer op digitaal geld en hebben ingebouwde betalings- en portemonneesystemen. Je zou mensen dus gewoon betalingen rechtstreeks naar je wallet kunnen laten sturen, vergelijkbaar met het betalen met contant geld in een fysieke winkel. Dat is echter rommelig. Het zou fijner zijn om een compleet afrekensysteem te hebben dat gemakkelijk op jouw site kan worden geïntegreerd, zodat gebruikers snel kunnen afrekenen en hun producten onmiddellijk kunnen ontvangen. Er zijn een paar cryptocurrency betalingsverwerkers die je op de site kunt integreren. Coinbase is de meest populaire, hoewel er ook anderen zijn zoals CoinPayments en BitPay.
Het is moeilijk te voorspellen wat er over een paar jaar met de Bitcoin zal gebeuren. Met wat we nu weten is het zinvol om te overwegen deze munt te accepteren voor betalingen op jouw website. Hier zijn mijn favoriete methodes die websites in staat stellen Bitcoinbetalingen te accepteren:
OK! De eerste verkopen zijn binnen gekomen en de cryptocoins staan op je Wallet. Wat moet je nu doen? Heel eenvoudig, je kan ze aanhouden bij wijze van belegging of, zoals bij sommige exchanges kan, wisselt ze meteen volledig automatisch om. Dit kan naar fiat geld, VISA, of meteen terug naar de bank. Een andere mogelijkheid is dat je je inkomsten laat omzetten naar een stable coin* die je voor een aantal maanden kan “staken”. Daarmee genereer je een rente van 5 à 15% en is in vergelijking met de rentes op klassieke spaarrekeningen een mogelijk interessant alternatief.
Eén zaak is zeker, Conversal is geen belastingadviseur want de regels kunnen vandaag of morgen wijzigen. Wanneer je de betaling via Bitcoin wil overwegen in jouw webshop met een Belgisch ondernemingsnummer, bespreek dit dan zeker eerst met een accountant of boekhoudkantoor.
Volgens de CBN (Commissie voor boekhoudkundige normen) moeten cryptomunten geboekt worden als “overige vorderingen” en niet als liquide middelen of geldbelegging. Wanneer de koers op de balansdatum lager is dan de boekwaarde, moet men een waardevermindering boeken. Hierbij is het mogelijk deze fiscaal in rekening te brengen. Wanneer er een waardevermeerdering zou plaatsvinden moet men deze niet boeken.
Uit het laatste advies (20/10/2021) dat werd uitgegeven blijkt dat de CBN in afwachting is van een wenselijke aanpassing van de huidige wetgeving. Het laatste advies spitst zich enkel toe op het voorbeeld waarin een vennootschap een factuur, die oorspronkelijk opgesteld was in euro, nu in bitcoin betaalt. Hierin benadrukt de Commissie dat zij zich niet uitspreekt over de fiscale aspecten van cryptomunten gebruikt als betaalmiddel, laat staan dat je deze als ondernemer ontvangt als betaling. Er is dus duidelijk nog een “gap” in dit onderdeel van de wetgeving, maar dat heeft een aantal Belgische bedrijven er alvast niet van weerhouden crypto te implementeren in hun business model. Neem bijvoorbeeld de blockchain technologie provider specialist Venly uit Antwerpen die in april ‘22 ruim 21 miljoen euro ophaalde.
Bezit je cryptomunten zonder ze om te zetten in cash (dus van de wallet terug naar de bank), of gebruik je crypto voor een aankoop? Dan betaal je daar volgens de wetgeving in België (nog) geen belastingen op. Pas wanneer je de meerwaarde van je investering naar je fysieke bank laat storten komt de fiscus op de proppen en betaal je 33 procent belastingen. De fiscus wil bovendien weten van waar deze meerwaarde is ontstaan. De meeste exchanges bieden een jaarlijks verslag aan dat je in de personenbelasting kan stoppen.
We zetten even de drie mogelijkheden op een rij voor wanneer je winst haalt uit je crypto-investeringen:
Situatie 1: “De goede huisvader” (HODL – zie punt 1)
Wanneer je in crypto investeert volgens de principes van “een goede huisvader”, dan zijn je digitale investeringen vrijgesteld van belastingen. De fiscus beschouwt je namelijk als een amateur. Dat is bijvoorbeeld het geval als:
Wanneer de waarde van je coins stijgt, hoef je de waardevermeerdering niet aan te geven en moet je geen belastingen betalen.
Situatie 2: de particuliere trader
Voor de overheid ben je een particuliere trader als:
Je zal cryptowinsten in je belastingaangifte aangeven als ‘Diverse inkomsten’ en je betaalt er 33% belastingen op.
Situatie 3: de professionele trader
Wanneer cryptomunten verhandelen je dagelijkse bezigheid is, dan ben je onderhevig aan de regels zoals voor een bedrijf en geef je alle crypto-inkomsten aan in de belastingen. Op je jaarlijkse netto-inkomsten gelden dan belastingtarieven die schommelen tussen de 25 en de 50 procent.
Een voorbeeld:
Bovenstaande opties zijn niet altijd eenduidig. Onze Belgische overheid / de fiscus bekijkt elk geval apart en zij houden rekening met het volledige plaatje. Ze bekijken de investeringen, risico’s en de intentie van je volledige verhaal. Ben je niet zeker hoe je je cryptowinsten in je belastingaangifte moet aangeven? Bespreek dit dan zeker met je accountant!
Via onderstaande URL kan je veel informatie terug vinden van de FOD Financiën hun inbreng.
De openbare informatiebibliotheek over crypto wordt op regelmatige tijdstippen aangevuld. Let vooral op met oude artikels.
Wanneer je betalingen met Bitcoin wil toelaten in je webshop moet je er meerwaarde uit kunnen halen. Momenteel herkennen we het nog niet als (officieel) betaalmiddel, maar we zien wel dat de tijd en de jeugd niet stilstaan. Wanneer je na het lezen van dit artikel wil overgaan tot de implementatie van betalingen met Bitcoin, bespreek je dit best vooraf met de project manager en je accountant. Weet ook dat je zelf aan de slag moet met specifieke (betalings)voorwaarden voor je webshop, want alles moet vooraf duidelijk zijn voor de koper. Bovenstaande informatie bevat geen advies voor beleggingen of belastingen.
bronnen: www.cbn-cnc.be
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.