Third party cookies waren jarenlang de bouwstenen van de digitale marketingstrategieën. Ze hielpen ons de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste mensen te bezorgen. Maar daar komt nu een eind aan. Wat betekent dit voor marketeers?
Waar third party cookies de smaakmakers van onze marketingstrategieën waren, zullen merken nu steeds meer vertrouwen op first-party cookies waarbij ze data verzamelen via hun eigen websites. Denk aan consumentengedrag, namen, e-mailadressen en aankoopgeschiedenis. Daarnaast wordt ook "zero-party data" steeds waardevoller. Dit zijn gegevens die gebruikers vrijwillig verstrekken, vaak in ruil voor exclusieve kortingen of promoties. Deze data stellen ons in staat om de customer journey te optimaliseren en de boodschap op het juiste moment te serveren.
Zonder third party cookies wordt het uitdagender om de identiteit van consumenten vast te stellen. Maar maak je geen zorgen! Met behulp van identity resolution-oplossingen en slimme AI-engines kunnen we waardevolle inzichten halen uit gegevens die consumenten vrijwillig met ons delen. Door deze gegevens slim te analyseren, kunnen we persoonlijke ervaringen creëren.
Hoewel third party cookies verdwijnen, betekent dat niet het einde van het tracken van gebruikersgedrag op het internet. De traditionele cookies zullen plaats maken voor de opkomst van nieuwe methoden, zoals de interessante ‘topics’. Dit zal de duopoliepositie van Google en Apple alleen maar versterken. Als slimme marketeers is het belangrijk ons voor te bereiden op deze smakelijke verandereingen. Kortom, het is tijd om afscheid te nemen van de vertrouwde third party cookies en een frisse wind te laten waaien door onze marketingstrategieën. Bye bye thrid party cookies, hallo nieuwe mogelijkheden en gepersonaliseerde marketing!
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.