Het einde van het jaar is voor mij niet enkel uitkijken naar de feestdagen, maar ook naar wat het nieuwe jaar zal brengen op vlak van interessante webdesign trends.
Ben jij net zo benieuwd als ik welke kleuren, vormen en stijlen in 2022 het webdesign gaan typeren en misschien de basis zullen vormen voor jouw volgende aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website? Lees dan zeker verder!
We krijgen vaak vragen over de aangewezen grootte van het lettertype. In 2022 gaan we voor ongebruikelijk groot. Op die manier word je tekst een grafisch element en heb je minder nood aan fotomateriaal. We verwachten dat deze trend zich de komende jaren verder doorzet omdat de techniek toegepast kan worden binnen verschillende stijlen.
Een interactieve website zorgt altijd voor dat tikkeltje meer, maar van de standaard fade-ins krijgen we het niet meer zo warm. Daarom zetten we in 2022 meer in op geanimeerde tekst. Denk hierbij aan tekst die mee met de cursor beweegt of toepassingen zoals het hover effect van een button. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos.
Je komt er op bijna elke website eentje tegen: een hero afbeelding of video. Bij juist gebruik kan dat ook een echte eyecatcher zijn, maar te vaak zien we dat hiervoor stockfoto’s worden gekozen. Rekening houdend met de andere design trends, houden we de optie zeker open om hiervan af te stappen.
De Pantone kleur van het jaar is Very Peri: een specifiek soort paars dat het moderne leven illustreert waarbij kleurentrends uit de digitale wereld zich manifesteren in de fysieke wereld en vice versa.
Meer dan ooit kijken we naar de toekomst: terug vrijheid! Maar het verleden en het gevoel van nostalgie zal je dit jaar vaak zien terugkomen in grafische en digitale ontwerpen. Maak jouw project ultratrendy door nostalgische en natuurlijke kleuren te combineren met hedendaagse beelden!
Kleurverlopen staan al jaren in the picture en ook dit jaar zal je ze vaak tegenkomen, al mogen ze deze keer nóg opvallender. Vooral in combinatie met een groot lettertype worden gradients in 2022 een voltreffer.
Onze excuses als je voor de rest van de dag de tonen van Never Alone van 2 Brothers On The 4th Floor niet meer uit je hoofd te krijgen, maar zwart en wit zijn helemaal in als kleuren voor jouw website. Die nieuwe tendens neigt naar de dark mode, een trend die we vorig jaar reeds bespraken.
Een goede website laten maken mag niet complex zijn en daarom kiezen we vaker voor one-page websites. Focussen op informatie met een creatieve twist, I ❤️ it!
De trend die een paar jaar geleden nummer 1 stond voor usability is helemaal terug. De sterke visuele uitstraling en het handige responsive gebruik maken van split-screen websites ook dit jaar weer een functionele winnaar!
Met glassmorphism creëer je de illusie dat je een vorm of object door glas bekijkt. Zo wek je de indruk dat een beeld uit meerdere lagen bestaat en krijg je een leuk effect op de achtergrond. Glassmorphism bestaat al langer, maar werd in 2021 echt trending toen er meer complexe maar populaire ontwerpen mee werden gemaakt. Ook Apple gebruikt het glas/glans effect graag in hun besturingssysteem. Deze houden we dus zeker in het vizier!
We brachten het item vorig jaar reeds aan bod: geanimeerde lijnen. Ze zien er strak, elegant en onopvallend uit. Het zijn de details die kracht geven aan jouw website ontwerp.
Jouw website opbouwen in laagjes geeft extra diepte en samenhang wat zorgt voor een uniek totaaleffect.
Een mega footer met meerdere niveaus is het must-have designelement van 2022. Bij Conversal gebruiken we ze al jaren omdat je er op overzichtelijke wijze veel informatie in kwijt kan.
We zien een aantal trends uit het verleden terugkeren die worden aangevuld met enkele nieuwe stijlen. We laten ons graag inspireren door tal van creatieve ideeën en volgen nieuwe tendensen uiteraard van kortbij op. Heb jij, net zoals ik, zin in het nieuwe jaar en wil je een fantastische website laten maken met dat beetje meer, dan ben je bij ons aan het juiste adres!
Lees ook onze blog over de marketing trends van 2022.
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.