Als ondernemer is een e-maillijst één van de eerste dingen waar je mee moet starten. Je zal het iedere ondernemer met ervaring dan ook horen zeggen: jij moet zo snel mogelijk beginnen met het opstarten van een e-maillijst.
E-maillijsten, nieuwbrieven en e-mail marketing zijn namelijk slimme methoden om als ondernemer je publiek makkelijk te bereiken. Als je nog geen e-mails verzamelt, dan is het hoog tijd om daar zo snel mogelijk mee te starten.
Eerlijk gezegd was ik als beginnende schrijver zeker niet geneigd om te starten met e-mails verzamelen. Dat was dan voornamelijk omdat ik geen idee had van de kracht van een e-maillijst. Moet jij nog overtuigd worden van het nut van een e-maillijst? Lees dan zeker deze voordelen van e-mail marketing.
Maar dan, … je wil beginnen aan die mailing lijst. Maar hoe zit dat juist met de privacywet?
Geen onbelangrijke vraag!
Want met privacy valt niet te sollen. Het laatste wat je wil, is dat de GDPR privacy commissie voor je deur staat met een fikse boete!
Daarom geven we je graag enkele tips in verband met e-mails verzamelen en de privacywetgeving. Na het lezen van dit artikel weet je perfect wat mag en hoe je het best aanpakt!
Jouw website moet, ongeacht of je e-mails verzamelt, in regel zijn met de GDPR wetgeving. De meeste van deze regels zijn dan ook terug te brengen naar je emaillijst.
Een opt-in is een extra bevestiging waarbij internetgebruikers expliciet bevestigen dat ze akkoord gaan met het feit dat jij hun gegevens opslaat voor marketing doeleinden.
Wanneer ze die goedkeurig geven, is dan ook enkel voor de nieuwsbrief of e-maillijst die jij aanbiedt. Je mag jouw e-maillijst dus zeker niet doorgeven aan anderen of gebruiken voor andere doeleinden.
Je hoeft geen opt-in te gebruiken wanneer je een e-mail adres van een klant nodig hebt om een bestelling af te ronden. Maar wanneer je deze verzamelt voor marketing is die opt-in wel degelijk verplicht.
Je mag dus de e-mail adressen van klanten die een bestelling plaatsen niet gebruiken voor je e-maillijst. Die e-mails mag je namelijk maar net zo lang bijhouden als effectief nodig is voor het afhandelen van de bestelling.
Je opt-in moet:
Internetgebruikers moeten dus expliciete toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens. Die toestemming moet voldoen aan deze 4 principes:
Ze moeten goed geïnformeerd zijn over de aard van de e-maillijst. Het is jouw taak om duidelijk aan te geven waarvoor ze zich juist inschrijven.
Het inschrijven voor een mailinglijst moet altijd een vrije keuze zijn. Wanneer een internetgebruiker verplicht wordt om een e-mailadres achter te laten om bijvoorbeeld je site te bezoeken, dan spreken we niet van een vrije keuze.
Je websitebezoekers moeten specifiek toestemming geven om hun e-mailadres aan je mailinglijst toe te voegen. Moeten ze bijvoorbeeld aanvinken dat ze akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van je website, dan mag je nieuwsbrief niet onder hetzelfde vinkje vallen. Je moet een apart keuzevak bieden waar ze zelf kunnen kiezen of ze ook aan je mailinglijst worden toegevoegd.
Spreek eenvoudige en duidelijke taal!
Als eigenaar van een mailinglijst is het jouw taak om de gegevens van je abonnees te beschermen. Je moet er alles aan doen dat binnen je macht ligt om de persoonsgegevens van je abonnees te beschermen.
Daarvoor gebruik je best een goede mailservice die over ingebouwde beveiligingssystemen beschikt.
Internetgebruikers die jou de toestemming geven om hen e-mails te sturen, moeten zich te allen tijde kunnen uitschrijven uit jouw e-maillijst.
Je bent verplicht om onderaan iedere nieuwsbrief en e-mail campagne een duidelijke knop te plaatsen waarmee je abonnees zich onmiddellijk kunnen uitschrijven.
Veel ondernemers besluiten dat het kopen van een e-maillijst de ideale manier is om op korte tijd alvast een mooie e-maillijst te bezitten.
Niks is minder waar!
We raden dan ook ten stelligste af om een e-maillijst te kopen.
Eerst en vooral is het aankopen van een e-maillijst illegaal, omdat je de nodige stappen i.v.m. de privacy overslaat. Bovendien zijn de e-mails die in zo’n lijst staan helemaal niet de personen die jij wil bereiken. De mensen in deze lijsten hebben vermoedelijk weinig tot geen interesse in jouw onderneming en ze hebben dat dan ook nooit aangegeven. Ze zullen niet reageren op jouw marketing campagnes, want ze hebben geen affiniteit met jouw producten of services.
Het kopen van een willekeurige e-maillijst is dus een verspilling van je budget.
Dat is een wijs besluit!
E-mail marketing is namelijk een erg krachtige manier van marketing. Je bereikt er de juiste mensen mee, die reeds eerder aangegeven hebben dat ze interesse hebben in jouw producten of services.
Bovendien kun je hen bereiken via hun persoonlijke e-mailadres!
Conversal heeft ervaring met e-mail marketing en we weten perfect hoe je dat best aanpakt. We weten dan ook hoe jij best e-mailadressen kunt verzamelen zonder de regels te overtreden.
Neem vandaag nog contact op met Conversal, zodat we jouw e-mail marketing campagne kunnen opstarten!
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.