In de rubriek ‘Conversal Community’ praten we met experts uit onze community. We laten hen aan het woord over ondernemen, online marketing, webshops, … en momenteel natuurlijk: de crisis die ons vandaag de dag in een stevige grip houdt!
Vandaag brainstormen we met Fredrik van Easy Payment Services over het huidige klimaat en de toekomst.
Easy Payment Services België is de Belgische tak van het eerder opgerichte Easy Payment Services Nederland. Als bedrijfsleider van de Belgische onderneming ontginde Fredrik nieuw territorium voor het Nederlandse bedrijf. Easy Payment Services biedt betaalterminals aan voor verhuur en verkoop.
In 2010 liep ik stage bij Easy Payment Services in Nederland. Daar kreeg ik de opdracht om de Belgische markt te onderzoeken om te kijken of die klaar was voor concurrentie. We zijn daar toen volop mee gestart. Het ging goed en ik kon al snel redelijk wat klanten aansluiten.
De eigenaar van Easy Payments Nederland, Peter Hooft, vroeg me aan het einde van de stage of ik interesse had om dit project in België op te starten. En zo ben ik dus mede oprichter geworden van Easy Payment Services in België.
Het is dus eerst begonnen met een marktonderzoek: Gaat dit wel? Is er ruimte voor concurrentie? En dat bleek toen toch wel zo te zijn.
De marketing werd in eerste instantie vanuit Nederland gestuurd. Maar ik wilde meer inspelen op het online gebeuren en daar waren ze op dat moment in Nederland niet zo zeer mee bezig.
Ik wilde heel graag onze services aanbieden in een webshop en een online omgeving. In Nederland speelden ze harder in op het fysieke contact. Zij zagen die website eerder als een verplicht item om mensen te laten weten dat ze er waren.
Ja! In Nederland waren ze van mening dat mensen niet makkelijk online een betaalterminal zullen bestellen.
Mijn mening was anders. Waarom niet? We doen veel complexere dingen online. De meeste bankzaken verlopen momenteel zelfs online. Niemand gaat bijvoorbeeld nog naar de bank om te starten met pensioensparen. De meeste mensen hebben geen contact met een verkoper voordat ze een pensioenspaarrekening openen. Dat doen we allemaal online. Je gaat daarvoor niet naar een bank, want dat fysieke bezoek biedt weinig meerwaarde.
Dus, laten we gewoon proberen om ook bancontact betaalterminals online te verkopen!
Ja, inderdaad!
We zien dat mensen effectief interesse hebben om online hun bancontact te bestellen! En zeker in tijden zoals vandaag, want bezoeken en prospecties zijn niet toegelaten.
Mensen die nu een betaalterminal willen aanschaffen, hebben geen andere keuze dan die online te kijken en bestellen. Als je nu geen website hebt die het er allemaal simpel en gemakkelijk doet uit zien, dan kom je er niet.
Niet echt. We hebben geen fysieke winkel en hebben dus ook niet moeten sluiten.
Wij gingen voordien ook niet op locatie. We deden alles al vanop afstand. Als er ergens een terminal kapot gaat, dan sturen wij de nieuwe gewoon op. Ook prospecten gebeurden voordien al online of telefonisch.
Op dat vlak verandert er voor ons dus bijzonder weinig. We hebben uiteraard wel enkele acties uitgewerkt die we hebben gecommuniceerd via blog, Facebook advertenties, Google advertenties en onze wekelijkse mailing.
Ja, zeker weten!
De evenementensector is een sector waarin wij veel geïnvesteerd hebben. We hebben daar een heleboel kassa’s voor aangekocht. In januari en februari investeerden we ook nog volop in de verkoop en marketing voor deze sector. Ook qua contracten zag het er allemaal veelbelovend uit voor deze zomer. Al deze evenementen zijn nu afgelast voor deze zomer. Het wordt zelfs naar volgend jaar toe nog spannend.
Organisatoren van grote festivals, zoals Tomorrowland, wachten op een vaccin voordat ze opnieuw events willen vastleggen. Het is dan ook onverantwoord om zoveel mensen op een festivalterrein te zetten zonder dat er groepsimmuniteit is. En die groepsimmuniteit is enkel mogelijk met een vaccin. Wij zitten dus allemaal te wachten op dat vaccin.
Momenteel focussen we ons meer op lokale sportclubs. Op zo’n plaatsen wordt nog bijzonder vaak met cash gewerkt, vaak op een onprofessionele manier. We zien bij onze partner in Nederland dat er veel sportclubs bij hen zijn aangesloten. Er is dus zeker een markt voor.
Cash betalen wordt tijdens deze crisis steeds meer taboe. Die overstap naar bancontact betalingen is voor velen dus wel interessant nu. We merken dat mensen nu toch wel op zoek gaan naar betaalterminals, want cash betalingen ontvangen is nu echt not-done! Wij proberen die overstap zo makkelijk mogelijk te maken voor hen!
Ik denk dat het realistisch is om te zeggen dat we waarschijnlijk in een recessie gaan komen de komende 3 jaren. Er gaan een heleboel bedrijven failliet, mensen worden ontslagen.
De factuur van deze crisis wordt geschat tussen 50 en 100 miljard. Als je dat doorrekent naar de werkende Belg, dan kom je per werkende inwoner al snel op een bedrag van zo’n 10.000 euro.
Op dat gebied ziet het er dus niet zo rooskleurig uit. Maar er wordt vaak gezegd: ‘Never waste a good crisis!’
We zijn dus ook op zoek naar opportuniteiten en het is ook de bedoeling om er sterker uit te komen dan de concurrentie. Er gaan zich zeker mogelijkheden voordoen en die proberen we te gebruiken om hier sterk doorheen te komen.
Een tijdje geleden hadden we een gesprek met Fredrik over de samenwerking met Conversal.
Lees ook zeker de case over Easy Payment Services en ontdek hoe we hen online laten groeien!
Bekijk hieronder de video.
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.