Een Facebook wedstrijd opzetten: dit moet je weten

12/06/2020

Af en toe een Facebook wedstrijd organiseren is een goed idee om wat extra aandacht op je onderneming te vestigen. Het is een hele goede manier om de interactie met jouw volgers op sociale media te verhogen zonder dat je er veel werk in moet steken. Facebook gebruikers zijn dol op wedstrijden en dit type marketing is gegarandeerd een succes.

Spijtig genoeg zijn er wel enkele regels verbonden aan wedstrijden die verspreid worden via Instagram en Facebook, die worden wel eens over het hoofd gezien. Wij vatten het even samen.

Let op dat je geen regels overtreedt!

Zowel bij Instagram wedstrijden als bij Facebook wedstrijden moet je rekening houden met de regels. Het niet navolgen van de bestaande regels kan namelijk serieuze gevolgen hebben. Instagram of Facebook kan jouw pagina verwijderen wanneer je de regels overtreedt. Voor de meeste ondernemers betekent dat een zwaar verlies. Je houdt dus best een beetje rekening met de regels als je het risico niet wil lopen om je pagina te verliezen.

Deze dingen mag jij niet doen in een Facebook wedstrijd:

  • De share functie gebruiken of vragen om te delen voor je kunt winnen
    Sharefunctie Facebook
  • Facebook gebruikers vragen om zichzelf te taggen in een foto waar ze zelf niet op staan
  • Berichten of foto’s op hun persoonlijke profiel te plaatsen

Al deze acties zouden erg interessant kunnen zijn voor ondernemers, want ze zorgen voor een verhoogde zichtbaarheid. Jouw pagina wordt gedeeld, geliked en meer mensen gaan uiteindelijk jouw berichten zien.

Maar het is niet toegelaten!

Facebook markeert al deze acties als spam en dat kan je in de problemen brengen.

Wat mag er dan wel bij het opzetten van een Facebook wedstrijd?

Dat is een goede vraag! Want, eerlijk gezegd, de meeste Facebook wedstrijden die we zien passeren in onze tijdlijn, bevatten immers één van de verboden acties.

Hoe doe je dat dan wel volgens de regels van het spel?

Toegelaten Facebook wedstrijden voldoen aan de juiste set regels. Daarbij mag jij jouw volgers deze dingen vragen:

  • Een bericht posten op het overzicht van jouw pagina
  • Reageren op je berichten en foto’s
    Winactie Facebook
  • Je pagina te liken
  • Het invullen van een wedstrijdformulier op de website
    Winactie sociale media

Alle andere beschikbare functies op het netwerk zijn niet toegelaten!

De Belgische wetgeving

Naast de regels van Facebook (en Instagram) bestaat er natuurlijk ook nog een Belgisch wetboek. Een win-actie waarbij je iets weggeeft aan de hand van een actie, is verbonden aan wettelijke regels.

Het Belgisch wetboek heeft een heel katern over loterijen, kansspelen en wedstrijden waar jouw wedstrijd aan moet voldoen. Een loterij of tombola organiseren als onderneming, is niet toegestaan.

Zo mag de uitkomst van jouw wedstrijd niet bepaald worden door het lot, want dan valt ze onder de wet op kansspelen. Je moet dus zorgen dat jouw wedstrijd niet onder de wet op kansspelen valt door de wedstrijd anders aan te pakken.

Kies je een winnaar door bijvoorbeeld je deelnemers een actie te laten ondernemen, zoals het beantwoorden van een schiftingsvraag of het verzinnen van een originele titel? Dan is de uitkomst van de wedstrijd niet afhankelijk van het lot of geluk, maar eerder dankzij intelligentie of originaliteit.

Dit soort wedstrijden zijn toegelaten volgens het wetboek:

  • De meest originele commentaar wint
    Facebook Wedstrijd
  • Degene die de leukste titel bij een foto kan verzinnen wint
  • De eerste 5 die een juist antwoord op een (moeilijke) vraag weten, winnen

Deze types wedstrijden vallen onder de toegelaten wedstrijden voor zowel Facebook, als de Belgische wetgeving. Bovendien zijn ze ook ideaal om meer interactie te krijgen op jouw Facebook pagina.

Wedstrijdvoorwaarden

Voordat jij jouw wedstrijd opzet, moet je nog even verder lezen! We zijn namelijk nog niet klaar met de legale struikelblokken!

Bij het opzetten van een wedstrijd ben je altijd verplicht om de voorwaarden van de wedstrijd duidelijk zichtbaar te vermelden. In die voorwaarden moet je alvast de volgende dingen vermelden:

  • Hoe kunnen mensen juist deelnemen aan de wedstrijd?
  • Hoe kunnen deelnemers de wedstrijd winnen?
  • Vermeld dat Facebook niet aansprakelijk is voor jouw wedstrijd
  • Wat gebeurt er met de gegevens van de deelnemers? (Privacy wetgeving)
  • Looptijd van de wedstrijd met duidelijk datums

Wil jij een Facebook wedstrijd organiseren?

Na het lezen van al deze regels en wetten ben je misschien wat ontmoedigd om een Facebook wedstrijd te organiseren. Laat je zeker niet ontmoedigen, want dit type marketing is erg interessant en het zorgt voor een heleboel interactie op je pagina.

Conversal is expert in marketing en daar hoort ook social media marketing bij.

Meer nieuws

Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.