In Conversal Community laten we ondernemers uit onze community aan het woord over hun aanpak en strategie. Hoe pakken zij hun online en offline aanwezigheid aan en hoe kijken zij naar de toekomst in tijden van Corona?
Deze week laten we in Conversal Community een expert uit de horeca sector aan het woord over de gevolgen van Covid-19 op hun onderneming.
Meneer Max is een brasserie met een klassieke Franse keuken in Erembodegem, bij Aalst. Je kunt er een variëteit een heerlijke Franse gerechten bestellen, met een gepast wijntje. Zo staan er bijvoorbeeld ook vegetarische gerechten, slaatjes, pasta en meer lekkernijen op het menu.
“Meneer Max bestaat al 21 jaar, maar wij hebben onze eerste opstart gedaan als een broodjeszaak. We zijn zeer kleinschalig begonnen, om dan na enkele jaren een forse uitbreiding te doen qua gebouwen en qua uitleverdienst. Na 16 jaar hebben we besloten om definitief te stoppen met de broodjeszaak en alles te verbouwen tot de brasserie zoals ze nu is.”
“Vroeger was onze naam: Max Boterhammen. De naam Max is de naam van een kindje dat via planouders financiële steun kreeg in Afrika. Dat kindje heette Max. Dus vandaar de naam Max Boterhammen.
Omdat we dan eigenlijk stopten met de broodjes, moest de Boterhammen verdwijnen uiteraard. Maar de naam Max was eigenlijk vrij krachtig in de regio Aalst. Iedereen kende dat ook na al die jaren.
Ook omdat we het wel grappig vonden dat Max Boterhammen ondertussen een grotere meneer geworden! Daarom hebben we het Meneer Max genoemd!”
De zaakvoerders van Meneer Max kwamen enkele jaren geleden in contact met Conversal en gingen een samenwerking aan voor het design van de website en de online marketing.
“Wij hadden al een website voordat we in contact kwamen met Conversal, maar die zag er een stuk minder professioneel uit dan onze huidige website.
Omdat we niet computer technisch zijn aangelegd, willen we zelf zo weinig mogelijk wijzingen aan de website uitvoeren. Wanneer er iets gewijzigd moet worden, nemen we contact op met Conversal en zij voeren dan de aanpassingen door. We zijn blij dat alles heel soepel en vlot gaat wanneer er bijvoorbeeld iets aangepast moet worden. Er wordt heel snel op ingespeeld wanneer wij een email sturen met een vraag. Dat is een heel groot pluspunt, vinden wij. De communicatie verloopt ook erg vlot en duidelijk. Het ‘hoe’ en ‘wat’ wordt altijd heel goed uitgelegd.”
“In het begin hebben we wel eens een betaalde advertentie geplaats om wat naambekendheid te krijgen, maar momenteel doen we dat niet meer. Meneer Max is ondertussen een bekende naam in de regio.
Verder hebben we een website en een Facebook pagina.
Ik moet eerlijk toegeven dat de Instagram pagina eigenlijk weinig gebruikt werd voor het Covid gebeuren. Maar doordat we nu met een Take-Away begonnen zijn, zijn we ook echt actiever mee bezig en proberen we toch dagelijks zaken te posten op onze tijdlijn en op ons verhaal. We kondigen daar nu de suggesties en de nieuwe menukaarten aan. We merken ook dat daar toch wel respons op komt.”
Iedereen weet dat de horeca sector momenteel zware klappen te verduren krijgt. Voor velen is de toekomst onzeker en er is ook veel onduidelijkheid over de maatregelen die opgelegd zullen worden voor deze sector.
“Wij werken, net zoals veel andere horeca zaken, momenteel met een take-away menu en dat gaat eigenlijk heel goed.
De take-away reservaties verlopen via een tool van het Table Bookers systeem waar we mee samenwerken voor onze reservaties. In het Covid verhaal bieden zij deze optie gratis aan voor hun bestaande klanten. We kunnen momenteel dus hun Take-Away applicatie gratis gebruiken. En dat werkt echt heel vlot.
Onze dienstverlening bestaat momenteel uit een afhaling van maaltijden. Maar wanneer de klant echt uitdrukkelijk vraagt om een levering, dan kunnen we daar zeker een uitzondering voor maken. Daar maken we niet echt publiciteit rond, want mijn moeder en ik runnen deze zaak met ons tweetjes. Het is echt niet haalbaar om met 2 personen een Take-Away én een levering te doen. Mensen kunnen bij ons een bestelling plaatsen tot de dag zelf om 10u.
Het is dan ook zeer moeilijk om dat allemaal praktisch haalbaar om zowel afhalingen als leveringen aan te bieden.”
“Ja.
We hebben aan de voordeur een brief opgehangen met de informatie dat er maximaal 2 personen tegelijk binnen mogen zijn. We voorzien ook ontsmettingsgel voor onze klanten. We dragen plastic handschoentjes. Mondmaskers dragen we niet omdat het heel moeilijk is om dat een ganse dag te dragen, zowel in de keuken als bij de afhalingen.
We kunnen wel makkelijk voldoende afstand houden tussen de klanten en onszelf dankzij onze toog.
Het is trouwens ook de bedoeling dat ze binnenkomen via de voordeur. Ze kunnen dan naar buiten gaan via de terrasdeur. Ze moeten dus niet terug door dezelfde deur waar dan misschien al andere mensen staan te wachten.
We bieden ook de mogelijkheid om contactloos te betalen.”
“We hebben wel een bepaalde angst voor de heropening omdat er veel zaken zijn waar we weinig over weten.
We stellen ons momenteel nog veel vragen. Hoe gaat het zijn? Wat staat er ons allemaal te wachten? Hoeveel mensen gaan we toelaten? Qua rendabiliteit ook, als we maar enkele mensen mogen toelaten, brengt het dan voldoende op?
Al die vragen boezemen ons toch wel wat angst in omdat we niet goed weten hoe of wat. We wachten voorlopig af wat er in de volgende persconferenties besloten gaat worden. Misschien weten we dan meer.
We doen er in iedere geval alles aan om die heropening zo vlot mogelijk te laten verlopen.”
“Met een bang hart.
Ook onze boekhouder bevestigt dat de toekomst voor horeca zaken erg onzeker is. We hebben een hele goede en sterke zaak. Maar door de Covid crisis weten we nu totaal niet waar we voor staan. We weten ook niet of de mensen nog op restaurant zullen durven gaan. Hoe gaan ze reageren wanneer ze bijvoorbeeld, volgens hun gevoel, iets te dicht bij elkaar zitten? Zo’n dingen zorgen voor een heleboel stress tijdens de service en dat gaat helemaal niet simpel zijn. Dat gaat allemaal heel veel aandacht en heel veel geduld vragen van ons, denk ik.”
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.