Op 25 mei 2018 is het zover: dan wordt de Europese regelgeving rond GDPR van kracht. GDPR? Dat staat voor General Data Protection Regulation of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De kans is bijzonder groot dat ook jij ermee te maken krijgt.
Met GDPR wil de Europese Unie de privacy van haar burgers beter beschermen. Elke burger moet kunnen opvragen welke gegevens een bedrijf of organisatie over hem bezit. En op eenvoudig verzoek moet dat bedrijf of die organisatie die gegevens ook kunnen wissen. Bovendien moet de burger ook weten wat met die gegevens gedaan wordt en mag dat enkel gebeuren als de persoon in kwestie er ook toestemming voor gaf. Transparantie is dus een hoofdkenmerk van GDPR.
Met gegevens worden in GDPR alle data bedoeld die tot de identificatie van een persoon kunnen leiden. Dat gaat om de klassieke contactgegevens, maar evengoed om technische data die iemand kunnen identificeren, denk maar aan een IP-adres.
De kans is zo goed als 100 % dat ook jouw bedrijf of organisatie gegevens bezit. Nagaan of jouw bedrijf of organisatie in orde is met GDPR is dus cruciaal. En dat geldt zowel voor een éénmanszaak als voor een grote multinational:
Kan je het wagen de nieuwe GDPR-regelgeving te negeren? Best niet. Je riskeert immers een boete van 4 % van je jaaromzet, met een maximum van 20 miljoen euro.
Doe je aan online marketing, dan verzamel je gegevens van burgers. Hou zeker rekening met deze adviezen:
GDPR kan ook de aanleiding zijn om jouw online marketing eens grondig te analyseren. Wat wil je bereiken, welke data heb je daarvoor nodig en hoe wil je die verzamelen. Onze digitale marketeers staan je daar graag in bij.
GDPR is een uitgebreide regelgeving, het document waarin de EU alle aspecten van GDPR bundelt, telt maar liefst 260 pagina’s. Maar omdat zowat het ganse bedrijfsleven ermee aan de slag moet, bestaan er ook heel wat werkbare manieren om met GDPR in orde te zijn. Wil je weten of jouw website klaar is voor GDPR? Contacteer ons gerust voor advies.
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.