In mei 2011 werd de Europese richtlijn rond cookies aangepast. Veel werd er niet veranderd, maar toch valt de aanpassing op verschillende manieren te interpreteren. Hoe zit dat nu met de Belgische cookiewetgeving? En hoe strikt volgt de privacycommissie dit op?
In de Europese richtlijn werden maar enkele woorden vervangen.
Aanvankelijk zag die er zo uit:
"The web surfer is offered the right to refuse such processing (i.e. cookies) by the data controller."
Vandaag is dat:
"The web surfer has given his or her consent to refuse such processing (i.e. cookies) by the data controller."
Volgens de nieuwe richtlijn moet de bezoeker dus zijn (impliciete) toestemming geven voor het gebruik van cookies.
In België wordt de nieuwe richtlijn als volgt geïnterpreteerd:
Maar wat moeten we dan precies verstaan onder die impliciete toestemming?
Om aan de Belgische wetgeving te voldoen, moet je website op elke pagina duidelijk vermelden dat er cookies worden gebruikt (in de vorm van een pop-up):
De toestemming van de bezoeker is vooral belangrijk bij zogenaamde third party cookies.
Dat zijn cookies die geplaatst worden door andere websites dan de website in kwestie (bijvoorbeeld in advertenties). Die worden gebruikt voor marketingdoeleinden.
Kijken we naar de cookiewetgeving in andere landen, zoals Nederland, dan merken we dat de interpretatie daar een stuk strenger is.
Zo moesten bezoekers aanvankelijk hun expliciete toestemming geven. Bedrijven moesten ook kunnen aantonen dat bezoekers dit gedaan hadden.
Intussen is de Nederlandse wetgeving echter al een stuk afgezwakt en ligt ze meer in de lijn van de onze.
Anders dan in Nederland, wordt de cookiewetgeving in België voorlopig amper opgevolgd.
Het gevolg is dan ook dat heel wat Belgische websites de cookiewetgeving aan hun laars lappen.
Maakt die impliciete toestemming dan eigenlijk wel uit? In theorie wel, maar in de praktijk kennelijk nog niet.
Toch raden we aan om conform de cookiewetgeving altijd een melding te plaatsen op je website.
Vragen over de cookiewetgeving? Neem gerust contact op voor een persoonlijk advies.
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.