Op jouw website moeten uiteraard alle info en het aanbod van producten of diensten te vinden zijn. Maar het liefst zit dat geheel ook in een mooi jasje dankzij aantrekkelijk webdesign. Net als je kleerkast ondergaat ook webdesign ieder jaar nieuwe trends. Wij vatten Digital Creative Mathias Herrebaut bij de kraag om vooruit te blikken op de webdesign trends voor 2021.
We brengen het meest van onze tijd achter schermen door, of het nu smartphone, tablet of computer is. Het is geen verrassing dat we aan het eind van de dag met vermoeide ogen achterblijven na urenlang scrollen langsheen felle kleuren. Webontwerpers spelen hier op in en passen kleurenschema’s aan, opdat ze duurzamer ingericht zijn voor onze ogen.
Afgelopen jaar brak de dark mode volledig door. Met deze instelling kan je apps en websites bekijken in een donker jasje. Dat is niet alleen comfortabel voor jouw ogen, maar het ziet er ook erg modern en stijlvol uit. Het laat ontwerpers toe om andere ontwerpelementen in de verf te zetten. Alle sociale media, Apple en Android, maar ook bijvoorbeeld Het Laatste Nieuws bieden het aan.
Geanimeerde lijnen zien er strak, elegant en onopvallend uit. Het zijn net de details die kracht geven aan jouw website ontwerp.
Het combineren van meerdere patronen in één ontwerp of alleen delen van het patroon die het scherm bedekken, wordt de norm.
Geometrische patronen worden vaak gebruikt in de wereld van modern webdesign, denk maar aan de klassieke platte vormen zoals polygonen, diamanten, rechthoeken, driehoeken en af en toe een ruit. De trend van geometrisch webdesign is echter geëvolueerd en omvat ook modernere elementen zoals 3D-vormen, zwevende objecten en zichtbare rasterlijnen.
We zien het vaker en vaker voorkomen in onze projecten. Klanten zijn zich bewust van het hele tijdsbestek waarin een gebruiker op hun website navigeert. Om de mindset te weten te komen worden vaak enquêtes voorgeschoteld. Maar een saai formulier dekt het hele verhaal lang niet. Verwacht de komende tijd daarom heel wat creativiteit rond zowel vraagstelling als lay-out.
Met collages van foto’s en illustraties kan je alle kanten uit. Een productafbeelding kan een speelse twist meekrijgen, maar even goed voeg je een dosis ernst toe aan een financiële of technische webpagina. Op deze manier kan je een flinke kwak extra persoonlijkheid toevoegen aan je webdesign.
De alomtegenwoordige pictogrammen vanop sociale media die een zeker gevoel weergeven worden ook door ontwerpers gretig opgepikt. De toon van de communicatie wordt gezet, en het is een handige manier om een uitspraak, website of zelfs gedrukte media mee op te leuken. Emoji’s moedigen bovendien interactie aan!
“Anti-design is voor mij de meest interessante trend voor 2021. Deze chaotische stijl werd aangewakkerd door de heropleving van het brutalisme vorig jaar en het controversiële genre is recentelijk doorgedrongen tot op sociale media en web- en grafisch ontwerp.
Deze stijl past niet voor elk project of elke klant, je moet hiervoor de juiste samenloop van omstandigheden hebben maar als het kan creëer je met deze stijl wel iets uniek.”
Lees ook onze blog over de webdesign trends van 2022.
Bekijk een voorbeeld van de anti design-stijlWebdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.