2020 was het jaar van de grote doorbraak voor digitale betalingsmogelijkheden. Take-away boomde harder dan ooit, cash geld werd geweerd vanwege besmettingsgevaar en ook op het web ging het hard: zonder online verkoop kon een ondernemer niet langer verder. Achter de schermen is het dus van groot belang de beste betaaloplossing te kiezen. Maar welke betaalprovider moet ik voor mijn webshop kiezen?
Bij Conversal gaan we steeds op zoek naar de meest interessante betaaloplossingen bij het bouwen van de webshops voor onze klanten. Daarbij kijken we naa de noden van jouw horecazaak of webshop. Online bestellen en afrekenen, betalen via een eigen QR-code, achteraf betalen, mobiele betaalterminals voor take-away, een zitplaats of tijdsblok reserveren, … Alles is mogelijk!
In België zijn er best een aantal betaalproviders op de markt die daarin voorzien. De meest gekende is ongetwijfeld Ingenico. Ook Mollie (door ons gebruikt voor de webshop van Tomcare), Stripe (waar onze klanten SipWell en Uclean op draaien) en Adyen zullen een belletje doen rinkelen.
Dichter bij onze thuisbasis biedt Easy Payment Services uit Denderhoutem zowel betaalterminals als online betaalmogelijkheden aan.
Bekijk hieronder de voornaamste betalingsproviders en hun basistarief per transactie.
Betaalproviders | Tarief per transactie |
---|---|
IcePay | Vanaf €0,09 |
Adyen | Vanaf €0,10 |
Ingenico | Vanaf €0,15 |
Sisow | Vanaf €0,25 |
Mollie | Vanaf €0,25 |
Stripe | Vanaf €0,25 |
CCV | Vanaf €0,20 |
Paypal | Vanaf €0,35 |
PAY. | Pakketten vanaf €25 per maand |
Conversal levert graag advies over welke betaalprovider het beste aansluit bij jouw onderneming. Naast de klassieke betaalproviders bieden ook banken online betalingstools aan. Zo implementeerden we gespreid betalen van Santander bij Fitnessking. Best uniek, aangezien klanten op die manier kunnen kiezen om hun aankoop per maand te betalen zonder administratieve rompslomp. Zo behouden ze hun financiële ademruimte en stellen ze vaak een groter winkelmandje samen. Dat betekent dan weer meer omzet voor jouw zaak!
Het allerbelangrijkste bij jouw webshop is een vlotte flow. Een handige bestelmodule waarmee je klanten online bestellingen kunnen plaatsen doet namelijk wonderen voor elke horecazaak, sportclub of eventorganisator. Daarbij moet de module financieel betrouwbaar zijn, technisch gesmeerd lopen en je klanten zonder overbodige stappen of hindernissen online laten bestellen en betalen.
Een goed voorbeeld is de 12Waiter app van onze partner Easy Payment Services. Daarmee creëer je een eigen bestelplatform binnen de 24 uur. Je klanten kunnen via hun smartphone, tablet of computer een bestelling plaatsen die ze vervolgens afhalen of laten bezorgen. Alle inkomende bestellingen kan je als handelaar online volgen via een bonnenprinter of een eigen kassasysteem.
QR-codes zijn al geruime tijd populair en je ziet ze dan ook overal verschijnen. Het zijn geavanceerde barcodes die een hele berg informatie kunnen bevatten. Je klanten kunnen er vanop hun tafeltje of promofolder eenvoudig bestellingen mee doorvoeren.
Klanten, bezoekers en toevallige voorbijgangers kunnen jouw QR-code inscannen om bijvoorbeeld informatie te vinden over jouw bedrijf. Door de code met een smartphone in te scannen, kan je gebruik maken van één van de verschillende mogelijkheden die jij aan de barcode hebt gekoppeld.
Er zijn tal van nuttige QR-toepassingen. Denk maar aan contact tracing, online menu’s, het delen van je WiFi-netwerk, een routebeschrijving op Google Maps of simpelweg een rechtstreekse link naar jouw website. Neem bij interesse gerust contact op met Conversal. Wij creëren graag specifieke QR-codes voor jouw onderneming!
Veel webshops zijn gebaseerd op het pay & go-principe. Het is erg gangbaar om je winkelmandje vol te laden, rechtstreeks af te rekenen en volop uit te kijken naar de komst van de postbode. De populairste e-commerce platformen zoals WooCommerce bieden betalingen aan via Bancontact, ING, Belfius, KBC, PayPal en kredietkaarten als Visa en MasterCard.
Achteraf betalen – veruit de snelst groeiende betaaloplossing voor jouw webshop in de BeNeLux. Geef je klanten de kans om je producten eerst te zien, voelen en testen alvorens je laat betalen. Dankzij de quasi risicoloze, lagere drempel voor de koper, stelt hij meteen een groter vertrouwen. Online shoppers aarzelen minder vlak voor de aankoop en stellen vaak een duurder winkelmandje samen. Met de juiste betaalmethodes kan je de omzet van jouw webshop aanzienlijk verhogen.
Vaak een lastig en dus niet onbelangrijk punt: wie levert het pakje uiteindelijk tot aan de deur van mijn klant? Veel hangt uiteraard af van de grootte en het volume, frequentie, verzekermogelijkheden en uiteraard de afzetmarkt.
Kleine pakketjes vinden snel hun weg via bpost, PostNL of de afhaalpunten van Mondial Relay. Indien je echt in bulk gaat verzenden kunnen GLS, UPS, DPD of FedEx een optie zijn. DHL en TNT leveren enkel B2B, dus van bedrijf naar bedrijf.
Het is nooit slecht om outside the box te denken. Ga daarom na of je kan werken met een vast afhaalmoment of leveringsronde die je zelf inplant voor je meest nabije regio. Ook populaire afhaalpunten of pakketjesautomaten in je buurt kunnen handig zijn.
Webdevelopment, webdesign en online marketing evolueren voortdurend. Wij brengen in onze blogs een relevante selectie inzichten, nieuws en voorbeelden. Zo ben je meteen weer mee.